Projekt Metropolis postupne rastie. Aký míľnik ste v poslednom čase pri jeho výstavbe prekonali?

Hrubá stavba Metropolisu je ukončená, všetky hydroizolácie a okná sú osadené. Projekt je pripravený na zimu. Pre nás je príjemným prekvapením, že postupuje podľa plánov. Všetky krízy mali na nás minimálny dopad a v porovnaní s očakávaniami sme stratili len pár mesiacov. Plán sa plní aj zo strany predaja a máme predané viac ako dve tretiny projektu. Sme preto radi, že v podmienkach, v akých sa dnes nachádza svet a ekonomika, je náš projekt v tejto fáze.

Metropolis prinesie technológie zajtrajška svojim obyvateľom už dnes. Ktoré z nich sú najzaujímavejšie? 

Zaujímavé sú plne automatizované rekuperačné jednotky, ktoré sú to najlepšie, čo môžete kúpiť na trhu, a to nielen na Slovensku, ale v celej Európe. Oddelili sme rekuperáciu spoločných priestorov od jednotiek, ktoré sú v byte, majiteľ vie ovládať svoju jednotku zvlášť pre každú miestnosť, vďaka čomu má čerstvý vzduch. Toto je zaujímavé hlavne pre alergikov, pretože to zachytí všetky nečistoty. Účinnosť týchto technológií je vysoká, dosahuje deväťdesiatštyri percent, systém si automaticky kontroluje hladinu CO2, chod zariadenia je tichý a nízka je aj spotreba energie.

Chceli sme ísť o krok ďalej a urobiť projekt, ktorý bude nadčasový nielen architektúrou, ale hlavne technológiami."

Sebastien Dejanovski

 

Zrejme ide o smart technológie, ktoré sa budú dať ovládať napríklad aj mobilným telefónom.

Všetko sa dá nastaviť jednoducho cez aplikáciu a prispôsobí sa denným potrebám a času, ktorý majiteľ trávi v byte. To sa týka aj kúrenia a chladenia, ktoré bude zabezpečené sálavou technológiou priamo zo stropu. Postupne mení teplotu stien, nábytku a nakoniec aj podlahy. Nič na vás nefúka, nevíri prach a do bytu sa nedostávajú žiadne nečistoty. Dôležité je tiež predokenné tienenie, ktoré je samozrejmosťou nášho projektu, hoci na iných budovách je využívané zriedkavo pre finančnú náročnosť. Všetky tieto technológie zvyšujú užívateľskú a tepelnú pohodu, zmenia pocit z bývania a prinesú klientom maximálne pohodlie a komfort. 

Ktoré z týchto technológií sú najnáročnejšie na realizáciu? 

Nie sú priekopnícke a ani ich inštalácia nie je komplikovaná, no dôležité je mať dobrú koordináciu stavby, aby sa na ne v rámci projektovania myslelo. Generálny dodávateľ našej stavby je spoločnosť TAKENAKA, ktorá je na trhu viac ako štyristo rokov a po celom svete robí extrémne náročné projekty. Vďaka tomu máme istotu, že sa na ňu môžeme v týchto veciach spoľahnúť. 

Prečo ste sa aj napriek náročnosti rozhodli investovať do nich ako prví? 

Ide o to, ako si nastavíte produkt. Je to o prehľade v technológiách, ale aj o trendoch a spôsobe života v zahraničí. Samozrejme, závisí to tiež od toho, koľko ste ochotní do takéhoto projektu investovať. Keď sme začali projektovať Metropolis, bratislavský rezidenčný trh bol niekde inde, takže sme išli do rizika. Vedeli sme však, že náročný klient chápe tieto technológie, a ponúkli sme mu niečo, o čom netušil, že môže rezidenčný projekt v Bratislave poskytnúť. 

Metropolis sa oproti iným stavbám vyníma aj v oblasti použitých materiálov. O aké konkrétne špecifiká ide? 

Materiály sme sa snažili vyberať tak, aby boli nielen esteticky zaujímavé, ale aj kvalitné, aby ich klienti nemuseli počas rokov nahrádzať. Všetky steny sú zo železobetónu, čo je pre rezidenčný projekt neobvyklé. Robíme to s cieľom zvukovej izolácie, ale aj pre technológie kúrenia a chladenia. Betón je dobrý izolant, drží chlad aj teplo, čím znižuje spotrebu. Medziizbové priečky sú z pálenej tehly, čo je pre lokalitu downtownu rovnako výnimočné. Alumíniové okná majú rámy, ktoré sú z recyklovaného materiálu a sú špeciálne upravené na vietor, ktorý tu fúka. Cez ne si budú zákazníci užívať výhľad a pôžitok z priestoru a slnka. Nebude ich nič rušiť ani esteticky, ani pocitovo. 

Ako idú nové technológie ruka v ruke s ekologickým aspektom?

Chceli sme vytvoriť projekt, ktorý má nízke prevádzkové náklady a energetický štítok A, čo sa aj podarilo. Náklady by mali byť o štvrtinu nižšie a Metropolis má ako jediný rezidenčný projekt energetický štítok A. Pri všetkých riešeniach myslíme na ekológiu, preto chceme teplo aj chlad vyrábať bez ďalšieho znečisťovania prostredia. Tohto konceptu sme sa držali od začiatku, rozmýšľali sme, čo budú chcieť Bratislavčania o pár rokov. Vedeli sme, že táto lokalita je unikátna, a príležitosť budovať novú štvrť máte raz za sto rokov. Chceli sme ju využiť, ale zároveň ísť o krok ďalej a urobiť projekt, ktorý bude nadčasový nielen architektúrou. Cieľom bolo vytvoriť efektívny projekt vymyslený pre ľudí, ktorí v ňom bývajú. 

Aké sú reakcie verejnosti a odbornej verejnosti na Metropolis ako dominantu bratislavského downtownu? 

Získali sme cenu CIJ Awards za Najlepší rezidenčný projekt vo výstavbe za rok 2022, takže si myslím, že naša komunita chápe, že tento projekt je veľmi zaujímavý. Od klientov, pre ktorých robíme obhliadky stavby aj päťkrát do týždňa, máme tiež veľmi pozitívne ohlasy. Je priznaná kvalita, oceňujú, že máme systém a poriadok. Chceme im presne vysvetliť, ako fungujú technológie a ako veľmi dokážu ovplyvniť kvalitu ich života. V budúcnosti budú ľudia očakávať, že majú v rámci bývania zelený produkt. Ak šetríte na technológiách na začiatku, o niekoľko rokov ich budete musieť meniť. Životnosť všetkých našich komponentov je dlhá, sú efektívne a vymyslené tak, aby spotrebovali málo energie. 

Hrubá stavba budovy je postavená. Aké práce na nej prebiehajú momentálne? 

Teraz riešime interiéry, povrchy v nich aj technológie. Pracujeme aj na fasáde a balkónoch. Tieto práce majú prebiehať až do kolaudácie, ktorá je naplánovaná na júl 2024.

Čo bolo pri výstavbe najväčšou výzvou alebo vás najväčšia „skúška“ ešte len čaká?

Našou najväčšou skúškou bolo odštartovať predaj. Začali sme presne pred tromi rokmi, keď sme boli deväť mesiacov po začiatku pandémie. Keď sa na to pozerám spätne, bolo to ideálne načasovanie, hoci vtedy sme cítili veľký tlak a stres. Ďalšou výzvou bolo, keď sme sa počas projektovania rozhodli stavbu zlepšiť. Vďaka tomu ponúkame bývanie, ktoré momentálne nemá v Bratislave konkurenciu. Dopyt nás presviedča, že sme projekt nastavili správne.

Zdroj: Forbes.sk